• “Eeuwenlang was hij
    The King of the Table,
    de absolute eyecatcher
    op elk banket”

  • wedstrijd

Kalkoen van bij ons

Verrast je elke dag!

Zo gezond is kalkoen

Hij mag dan misschien niet de mooiste vogel zijn (hoewel de meningen ook daarover verschillen), voedzaam is zo’n kalkoen alleszins. Minstens even mager als kip, maar met veel vette troeven onder de vleugels ! Hieronder lees je wat een portie kalkoen zoal kan doen.

Proteïnebom

Meer nog dan ander vlees is kalkoen rijk aan eiwitten. Dat zijn de bouwstenen voor je spieren (en eigenlijk voor je ganse lichaam). Met 150 gram kalkoen heb je genoeg proteïnen binnen om de dag door te komen. Het is bovendien licht verteerbaar, ideaal dus voor een sportdieet. Na een lichamelijke inspanning snel weer op krachten komen ? Eet een volkorenboterham met een dikke plak kalkoenborst.

Caloriearm

Kalkoen is de onbetwiste caloriekampioen. Zo mager is z’n vlees dat hij zelfs zijn kleine broertje kip het nakijken geeft: 100 gram rauwe kalkoenborst zonder vel klokt af op 101 kcal, een identieke portie kippenborst bevat 103 kcal. Ook qua vetten scoort kalkoen beter: 1 gram vet (0,3 gram verzadigd vet) per 100 gram, tegenover 1,3 gram vet (0,4 gram verzadigd vet) voor dezelfde hoeveelheid kip.

Cholesterolcontrol

Goed nieuws voor wie last heeft van een (te) hoge cholesterol: kalkoen is ideaal. Met 60 milligram per 84 gram borstvlees, doet geen enkele vleessoort beter. Alleen magere, witte vis heeft nog iets minder slechte cholesterol.

Vitamineboost

Het vlees bevat een cocktail aan vitamines. Zo zorgen onder meer vitamine B3 (niacine) voor een goed metabolisme, vitamine B6 voor een gave huid, vitamine B12 voor een goed functionerend zenuwstelsel en vitamine D voor stevige botten.

Bron van mineralen

Kalkoen is een uitstekende leverancier van mineralen en sporenelementen (ook dat zijn mineralen, maar ze komen slechts in kleine mate in je lichaam voor). Beiden leiden je stofwisseling in goede banen. Eén portie kalkoen bevat fosfor, seleen, calcium, kalium, zink en ijzer. Essentiële voedingsstoffen voor je lichaam.

Evenwichtige motor

Het is je onderhand vast duidelijk dat kalkoen deel uitmaakt van een gezond dieet. De Fransen hebben het niet voor niks over ‘La viande de tonus’. Wie zijn wij om hen tegen te spreken? Ook voedingsdeskundige Tanja Callewaert (die je kent van het programma ‘Let’s get fit’) is het met de zuiderburen eens. “Kalkoenvlees is een gezonde motor voor wie fit wil blijven”, weet ze, “want mager vlees past perfect in een evenwichtig eetpatroon. Het is bovendien een prima basis voor als je gaat bewegen, het bevat superveel eiwitten en slechts héél weinig vet. Met vlees moet je natuurlijk nooit overdrijven, maar kalkoen is de allermagerste soort en kan daarom zonder probleem dienen als beleg voor de boterham of bij een warme maaltijd. Daarbij heeft het vlees nog eens het voordeel dat het door z’n pittig karakter met heel wat andere voedingsmiddelen kan gecombineerd worden.”

Populaire recepten